Uitbraak SARS in 2003

SARS had in 2003 de wereld enkele maanden in haar greep. In 2008 volgde daarvan een herhaling met de uitbraak van de vogelgriep (H5N1). In beide gevallen werd het vliegverkeer wereldwijd geraakt. Figuur 8 laat zien hoe de uitbraak van de SARS zich vertaalde in een scherpe daling van de passagiersstromen, uitgedrukt in het aantal vervoerskilometers van betalende passagiers (RPKs = revenue passenger kilometers / een sleutelindicator voor de inkomsten van luchtvaartmaatschappijen).

Figuur 8 arbeidsmarktanalyse sectorplan luchtvaart
Figuur 8: Impact of SARS on Asia-Pasific and N American airlines international traffic. Bron: IATA

Aziatische luchtvaartmaatschappijen leden in 2003 een omzetverlies van 8%, overeenkomend met $ 6 miljard. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen leden een verlies van 3,7%, overeenkomend met $ 1 miljard. Verondersteld wordt dat de impact voor de Noord-Europese luchtvaartmaatschappijen, waaronder de Nederlandse, hiermee vergelijkbaar is.